Výživa mozku

Výživa mozku

 

Jídelníček pro povzbuzení mozku

Lidský mozek je výkonný orgán, aby však dobře fungoval, je zapotřebí mu zajistit co nejkvalitnější "palivo" – vyváženou stravu s harmonickým obsahem sacharidů, tuků a bílkovin a pestrou škálu důležitých živin.

 

Proč jsou pro mozek důležité sacharidy?

Sacharidy jsou pro mozek hlavním zdrojem energie. Aby správně fungoval, konzumujte potraviny s nízkým glykemickým indexem (GI), které cukry uvolňují pomalu, a pomáhají tak udržovat stálou hladinu glykemie. Potraviny s vysokým glykemickým indexem, např. rafinované (bílé) cereálie, způsobují její rychlý vzestup následovaný rychlým poklesem.Náhlé změny hladiny cukru v krvi přitom mohou způsobovat únavu a nesoustředěnost.

Nízký glykemický index má mnoho druhů ovoce a zeleniny, rýže basmati nebo např. celozrnné a vaječné těstoviny. Kombinujte je s potravinami bohatými na bílkoviny (maso, vejce, sýry či ořechy), jež jsou nutné k produkci neurotransmiterů (přenašečů nervových impulzů nezbytných pro proces myšlení).

 

Je mozek chráněn antioxidanty?

Mozkové buňky jsou náchylné k napadení volnými radikály, vedlejšími produkty buněčného metabolismu. Volné radikály jsou pohlcovány antioxidanty, jež rovněž zpomalují jejich tvorbu. Strava bohatá na antioxidanty pomáhá významně snižovat riziko úbytku kognitivních funkcí (paměti, úsudku či dedukce).

Které potraviny obsahují antioxidanty?

Významným zdrojem antioxidantů jsou např. borůvky, maliny, jahody, špenát, brokolice, ginkgo biloba paprika či čerstvé bylinky a koření.

Které vitamíny a minerály mozek potřebuje?

Vitaminy řady B (v obilovinách, mase či pečivu) přeměňují sacharidy na energii, zpracovávají esenciální mastné kyseliny nezbytné pro mozek, podporující tvorbu a zdraví nervových buněk.

Mezi důležité minerální látky patří selen (např. v para ořeších), podporující funkci antioxidantu vitaminu E, hořčík (např.v zelené zelenině), jenž se stará o správné fungování mozku, a železo (v mase či čočce), důležité pro zásobování mozku kyslíkem.

Jakou úlohu mají omega 3 mastné kyseliny?

Dle vědeckých výzkumů dětí, kterým byly podávány výživové doplňky obsahující omega 3 mastné kyseliny, vykazují rychlejší pokrok ve čtení, psaní a udržování pozornosti. Osobám s optimálním příjmem omega 3 mastných kyselin pak hrozí menší riziko onemocnění Alzheimerovou chorobou. Tyto látky hrají též významnou roli při léčbě deprese a maniodeprese.

 

© AWA Relaxační centrum Brno, fotoepilace, masáže, solná jeskyně, TianDe, meditace, EEG biofeedback